America a cunoscut doua “goane”: goana dupa pamant a ”intemeietorilor” si goana dupa aur.
Acest continent a fost cucerit de catre caile ferate si nu de catre cowboii atat de romantic zugraviti.De fapt mai intai au fost marii bogatasi care au avut ideea transformarii imensului continent inca neinclus in “lumea civilizata” intr-o afacere si au trimis specialisti care sa certifice valoarea economica a zonei ce putea intra in sfera lor de influenta . Urmau apoi interventiile pe langa guvernanti care “erau convinsi” sa trimita armata pentru a supraveghea buna desfasurare a lucrarilor de construire a unei linii de cale ferata spre inima acelui teritoriu asa- zis virgin , dar locuit de neimportantii bastinasi.
Dupa ce se termina de construit calea ferata se crea psihoza de masa cum ca in vest umbla cainii cu covrigi in coada si adevarul era ca in primii ani colonistii primeau gratis un lot de pamant iar in urmatorii ani pretul era accesibil oricui.
Un amanunt la fel de neimportant ca bastinasii nu era specificat celor care ajungeau in acele locuri: tot ceea ce era necesar vietii depindea in mare masura de firma care detinea compania de cale ferata si care facea tot posibilul sa le asigure colonistilor toate marfurile la un pret corespunzator locului izolat de lumea civilizata.
Majoritatea micilor fermieri au rezistat in regim de supravietuire pana la marea criza din anii 30 ai secolului trecut cand mai toate micile ferme au dat faliment. Si pamantul a ajuns in mainile urmasilor celor care au construit caile ferate.
In ceea ce priveste goana dupa aur statistica e foarte precisa: au luat-o la goana 300000 de visatori dintre care cei mai multi s-au intors epuizati si aproape la fel de saraci precum plecasera.
Unul din amanuntele neimportante , bastinasii aproape au disparut in ambele situatii.
Asa s-au cladit marile imperii financiare ce domina si astazi nu numai America ci intreaga lume prin calitatea oferita de pozitia geografica , dar mai ales de tarile europene care s-au autodistrus luptandu-de intre ele.
Ca sa nu va incarc memoria si sa nu va mai plictisesc cu lucruri pe care le stiti fac un rezumat: calea ferata inseamna putere economica si politica pentru cine o detine.Daca o detine statul roman putem beneficia cu totii in cazul in care suntem in stare sa avem un stat puternic si corect cu cetatenii sai.Dar daca o detine o firma particulara … nu ar fi mai bine sa retineti ideea principala din povestea mea?
-Dar care-i aia?
- Hai mai bine ura si la gara!